Alla inlägg under september 2011

Av Helene - 19 september 2011 19:23

I lördags var vi på rallylydnadskurs.

Det var riktigt kul och ett härligt sätt att träna med hunden. Positiv energi och mycket beröm till hundarna och ägarna.

Jag missar tyvärr tillfället nästa vecka och sen är det sista tillfället veckan efter det. Men det är garanterat något jag kommer träna mer med Kingston.


På söndagen var det dags för MH, det var hur kul som helst! Kingstons reaktioner var ganska mycket vad vi hade förväntat oss, dock lite fegare/osäkrare.


Sammanfattat:

Bra resultat i kontakt med testledaren.

Avbryter jakt, inget gripande.

Aktivitet: lite gnäll, men kopplar av sen.

Inte intresserad av att leka med någon på 30 meters avstånd.

Undanmanöver vid överraskning, inget kvarvarande intresse.

Undanmanöver vid ljudkänslighet, nyfiken.

Skällde på spökena, men backade ur kopplets längd. Vågade sig inte fram inom tid.

Kontroll vid skott och återgår sedan till lek.


Att han jagar inte "harar" tycker jag är jättebra. Även att han stannade vid mig och inte sprang iväg för att leka med okänd på avstånd tycker jag är en positiv egenskap. Hade dock gärna sett att det var för att han var väldresserad mer än att han var osäker. Sen hade jag gärna sett att han vågade stå på sig och inte backa undan för spökena. Men han är ju ung ännu och kanske blir bättre vakthund med åldern  


Annars var det verkligen jättekul att träffa Kingstons bröder Coda, Xavi och Smi. Och även uppfödaren Lotta.

Jag ska länka till filmer från testet så snart jag laddat upp dem. 

Tack Lotta som ordnat detta!!!

Av Helene - 16 september 2011 09:36

Igår var första tillfället av vår lydnadskurs (och mattes 30-årsdag!).

Det var minst sagt en intressant upplevelse.

Kursen var dels för nybörjare och dels de som kommit en bit på vägen.


Jag trodde att vi möjligtvis hade kommit en liiiten bit på vägen då Kingston går bredvid mig när jag säger "Fot".

Men tydligen så har han fel position, tittar inte på mig, har inte riktigt fattat vad "fot" betyder. Vilken direkt översatt betyder att matte inte haft en susning om hur man lär en hund att gå fot.

Så medan de andra ekipagen finslipade deras linförighet fick vi ansluta oss till 5-månaders valpen och i sittande position klicka in att "fot" betyder "titta på matte".

Det kommer att krävas en hel del träning för att komma till ett läge där linförigheten är tillräcklig för att ens kunna gå vidare till de andra momenten.


Men det är väl tur att vi har så mycket att lära, då får vi ju verkligen valuta för pengarna  '


På söndag ska vi göra MH-test, alltså ett mentaltest som visar den mentala statusen på hunden. Det ska bli väldigt kul att se. Vi har inte "tränat" några av de momenten som kommer, vilket innebär att den reaktion som kommer på söndag är hans spontana reaktion. Och jag har ingen aning om hur det kommer att gå!

Men Kingston är ganska trygg och tycker att det mesta är spännande, så jag tror inte att något helt oväntat kommer hända.

Hur som helst ska det bli kul!

Av Helene - 14 september 2011 14:55

Kingston har inte fått vara i soffan eller i sängen hemma, det var ett beslut som husse och matte var överens om innan vi skaffade honom.

Alla sa att vi skulle ändra oss när valpen väl kom, men det gjorde vi inte. Jag kände inte alls något behov av att ha honom i soffan eller sängen. Ville jag gosa, så la jag mig helt enkelt på golvet.


Igår, mer än ett år efter att Kingston kom in i våra liv, så ändrade vi lite på den regeln.

Nu har han fått en filt på divandelen av soffan där han får vara.

Vad är orsaken?

HAN HAR JU BLIVIT SÅ JÄKLA GOSIG!!!!

Tidigare har han myst och kelat med oss på en mer måttlig nivå. Nu helt plötsligt har han blivit ett gosmonster som vill kela hela tiden. Och det är ju helt omöjligt att motstå honom, han är ju så söt!


Här ligger han för första gången med matte och husses tillåtelse i soffan   


 

Ovido - Quiz & Flashcards